17. 2. 2025 / 16h
Otvorena rasprava u kinoteci “Zlatna vrata”:
Akustika produkcijskih prostora u Domu mladih
Obnova Doma prezentirana je kao realizacija „najvećeg kulturnog centra u Hrvatskoj i žarišta bogatog splitskog ekosustava nezavisne kulture i kreativne industrije za temelj boljeg Splita i njegove međunarodne kulturne relevantnosti”. U susret najavljenoj obnovi, pozivamo vas 17. veljače, s početkom u 16 sati, u Kinoteku Zlatna vrata, na javnu raspravu o produkcijskim prostorima koji bi trebali omogućiti tehnički korektno oblikovane produkcije, optimalne i svrsishodne uvjete za kreativno stvaranje i rad budućih korisnika Doma mladih.
.
Rasprava će se voditi o prostorima koji su od posebnog interesa za postavljanje temelja akustičkih uvjeta:
1. Centralna dvorana s malim i velikim auditorijem (kapacitet cca. 350 + 700 posjetitelja)
2. Režija svjetla i tona za centralnu pozornicu oba auditorija
3. TV režija
4. Studio I
5. Studio II
6. Režija za studio I i II
7. Referentna kino dvorana
8. Klub Kocka (prostor za sve vrste žive i reprodukcijske glazbe: rock, pop, elektronička glazba, DJ sa kapacitetom 500-700 posjetitelja)
U raspravi koja će se održavati u hibridnom formatu (online i uživo) sudjelovat će profesionalci iz područja produkcije i akustike.
.
Najistaknutiji sudionici su Philip Newell, akustičar svjetskog glasa, koji je 2014. imao priliku posjetiti i Split i Dom mladih i Janez Križaj, legendarni slovenski glazbeni producent, ton majstor i mastering inženjer. Osamdesetih godina bio je član grupe Videosex, a kasnije je producirao i masterirao stotine albuma za poznate izvođače s prostora bivše Jugoslavije. Raspravi će prisustvovati i istaknuti domaći stručnjaci: Toni Meštrović, Mateo Patekar, Eugen Jeličić, Dina Gligo, Pero Brčić (Pero Fullhouse), Tonći Gaćina.
Raspravu – koju će moderirati Tonči Bakotin i Hrvoje Pelicarić – baviti će se teorijom i praksom akustike za generalne tipove produkcijskih prostora te će sudionike kratko uvesti u teorijske postavke glazbenih studija, režija, referentnih kino dvorana, scensko glazbenih auditorija te noćnih klubova srednjeg kapaciteta. Krajem 2023. započeli su razgovori između organizacija u kulturi i predstavnika projekta obnove o potrebama koje će postojati tijekom i nakon obnove Doma. Između ostalih, kroz razgovore su se postavila pitanja o akustici produkcijskih prostora, a čiji su odgovori još uvijek u fokusu interesa brojnih pojedinaca i stručne građanske javnosti. S obzirom na to da na javnoj prezentaciji obnove Doma mladih koja se održala 18. srpnja nije bilo detaljnih informacija o akustici produkcijskih prostora, kao ni o scenskoj tehnici i zvučnoj izolaciji, želja je ovom raspravom prikupiti i podijeliti sve informacije koje smatramo relevantnima za temu i bitnima za buduće uvjete za kreativni rad, produkciju i reprodukciju zvuka i slike.
.
.
Kino klub Split i Sensoria pozivaju sve zainteresirane građane da se pridruže raspravi.
Tehnička podrška događanju: Hipermedia
.
.
BIOGRAFIJE SUDIONIKA:
,
Philip Newell više od 45 godina djeluje kao neovisni konzultant za akustiku, specijaliziran za projektiranje glazbenih studija, režija i prostora za glazbeno-scenske izvedbe. Autor je dvanaest knjiga o produkcijskim prostorima, tonskoj tehnici, akustici i elektroakustici te više od 50 radova predstavljenih na konferencijama i objavljenih u stručnim časopisima. U razdoblju od 10 godina (1973.–1982.) Newell je bio tehnički direktor snimateljskih studija Virgin Records-a, gdje je radio kao ton majstor ili producent na mnogim značajnim albumima (npr. na ploči “Ommadawn” Mike Oldfield-a te remiksirao klasik “Tubular Bells” u četverokanalnoj surround tehnici koji je 2001. objavljen kao jedan od prvih Super Audio Compact Diskova (SACD)). Između ostalih umjetnika, Newell je snimao i/ili producirao zvijezde poput Led Zeppelin, Captain Beefheart, Dizzy Gillespie, The Small Faces, Ben E. King, The Buzzcocks, XTC, Patti Smith, Queen, Can, Tangerine Dream, The Warsaw Philharmonic Orchestra, Duke Ellington Ochestra, The Royal Philharmonic Orchestra… Član je Instituta za akustiku (Fellow of the Institute of Acoustics), Audio Engineering Society-a i Društva za filmske i televizijske inženjere (Society of Motion Picture and Television Engineers – SMPTE), unutar kojeg je sudjelovao u Tehnološkom odboru za sisteme zvuka u kino dvoranama (25CSS). Njegov neumorni rad ostavio je nemjerljiv trag na području akustike, a poznat je i kao autor (zajedno s Tom Hidley-em) NE (non-environment) modela akustičkog dizajna.
.
.
Janez Križaj legendarni je slovenski glazbeni producent, ton majstor i mastering inženjer. Osamdesetih godina bio je član grupe Videosex, koji je producirao i masterirao stotine albuma za poznate izvođače s prostora bivše Jugoslavije. Samo neki od njih su Laibach, Let3, Miladojka Youneed, Gibonni, Lačni Franz, Matija Dedić, Psihomodo Pop. Križaj je između ostalog i specijalist prostorne akustike, te je na tom području ostvario značajan trag.
.
.
Toni Meštrović diplomirao je 1999. na Grafičkom odsjeku Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu gdje se bavio grafikom, skulpturom i instalacijom. Zbog interesa za elektroničke audiovizualne medije 1997. studira Video/Digital Imaging na International Sommerakademie für Bildende Kunst u Salzburgu. 2004. završio je dvogodišnji postdiplomski studij za Medienkunst na Kunsthochschule für Medien Köln. Od 1992. aktivno sudjeluje na skupnim i samostalnim izložbama te video festivalima u Hrvatskoj i inozemstvu. Zvuk je u Meštrovićevo umjetničko stvaralaštvo ušao spontano kao sekundarni segment videa i filma. S vremenom ga je prepoznao kao svoj medij izražavanja, odcjepljujući ga od vizualnog i posvećujući se zvuku samom. Tijekom dva desetljeća bavljenja zvukom, Meštrović sve kompleksnije pristupa mediju zvuka stvarajući prostorno-zvučne instalacije i kompozicije. Živi u Rijeci i Kaštelima a predaje na Umjetničkoj akademiji Sveučilišta u Splitu, Odsjek za film i video.
.
.
Eugen Jeličić iskusni inženjer zvuka mlađe generacije. Posebno aktivan u live sound segmentu tonskog inženjeringa. Znanje je stekao volonterskim i upornim radom u klubu Kocka te ga je to iskustvo suočilo s izazovima rješavanja problema koje taj (tada još uvijek netretiran i neadekvatan) prostor nosi. Upornost učenja i savladavanja akustičnih problema ga je katapultiralo u stručnog i odgovornog inženjera zvuka koji radi samostalno i u sklopu većih rental agencija. Uz live sound, Jeličić je i kompetentan sistemski inženjer.
.
.
Pero Brčić / Pero Fullhouse / Skeptik jedan od najpoznatijih domacih DJ-a. Od presudne važnosti u pokretanju scene u ranim 90-ima. Originalno nadahnut eksperimentalnom, avangardnom, industrijskom i psihotičnom elektronikom, ali i minimalizmom te Detroit tehno glazbom, Fullhouse (i Skeptik) danas predstavlja majstora fuzije dobrog zvuka i istančanog stila koji povlači paralelu sa zvucima – kako Detroita – tako i Berlina i Chicaga. Fullhouse je surađivao sa samom kremom elektroničke glazbe, poput Laurenta Garniera, Jeffa Millsa, Lukea Slatera, Jamesa Ruskina, Carla Coxa, Derricka Maya, Stacey Pullena, Richie Hawtina, Westbam, Kevina Saundersona i mnogih drugih. Brčićev entuzijazam je u značajnoj mjeri na razne načine doprinjeo razvoju scene: promocija glazbenih događaja elektroničke glazbe (pokretanje projekta Discotheque Rive 2010., koja je promijenila Split i koja je utabala put Ultra Europe festivalu), radio emisije, izdavanje časopisa za elektroničku glazbu… Brčić danas, između ostalih stvari vodi cijenjeni Moondance festival i Moondance Records.
.
.
Dina Gligo diplomirala je Malu plastiku i medaljerstvo na ALU Zagreb 2012., otkad radi kao kiparica, multimedijska umjetnica, novomedijska instruktorica i digitalni artisan u području eksperimentalne vizualne / digitalne / mrežne umjetnosti. Alumna je dvaju rezidencija Akademie Schloss Solitude (2016. i 2018.-’19.), Cité internationale des arts (2022.), i dr. Dobitnica je Nagrade “Kožarić Digital” MSU i Grada Zagreba 2021., te EX AEQUO Slavonskog bijenala 2022. godine. Suosnovala je i vodi umjetničku organizaciju Format C kao i niz dugotrajnih umjetničkih projekata (Inquiry Inc., Fubar, Pivilion i dr.). Članica je umjetničkih strukovnih udruga (HZSU, HDLUDU, HDLU) te volonterka, suradnica i savjetnica u mnogim umjetničkim kolektivima i kulturnim projektima. Počev s 2019. članica je radne grupe programa CTHR Saveza udruga Klubtura i članica upravnog odbora udruge Operacija grad (do 2023.). Krajem 2022. odabrana je za predstavnicu likovnog područja u skupštini HZSU te za članicu glavnog odbora sindikata SKUPA (trenutno u drugom mandatu). Počev s 2023. jedna je od članica Samoorganizirane skupine samostalnih i slobodnih umjetnika_ca te je kao kandidatkinja umjetničkih strukovnih udruga (HDD / HDLU Dubrovnik / HDLU Istre / HDLU Međimurja / HDLU Osijek / HDLU Rijeka / HDLU Varaždin / HS AICA / HULU Split / ULUPUH) imenovana predstavnicom vizualnog/likovnog područja u Radnoj skupini za izradu Zakona o obavljanju umjetničke djelatnosti i poticanju umjetničkog stvaralaštva (2025. još u najavi). Od 2024. jedna je od članica radne grupe Foruma za pravedne prakse pri Zakladi kultura nova.
.
.
Mateo Patekar već s dvanaest godina, otkriva svoju strast prema tonskom pultu, fasciniran mogućnošću oblikovanja zvuka. Spoj izučavanja i volontiranja u zagrebačkom KSET-u dovodi ga do karijere profesionalnog ton majstora koji kroz posljednjih 10 godina aktivnog bavljenja zvukom uživo surađuje s širokim spektrom izvođača od audio-vizualnih umjetnika, najuspješnijih ex-Yu ili indie bendova pa sve do teatra i eksperimentalne glazbe. 2017. pokreće organizaciju “Maratonci” koja djeluje kao platforma za obučavanje i pronalaženje poslova mladim ton majstorima sa sličnim okupacijama kao i on. Kao voditelj glazbene sekcije i član savjeta KSET-a u periodu 2017.-2018. sudjeluje u kreiranju strategije za rješavanje problema buke kluba u susjedstvu, kao i same akustike prostora gdje podiže svijest o važnosti iste s praktične i poslovno-tržišne strane.
.
.
Tonči Bakotin predavač je glazbeno-tonske tehnologije, glazbenik i oblikovatelj zvuka, programski voditelj studija Sensoria. Pohađao klasičnu glazbenu školu. Ubrzo nakon toga, sredinom 90-ih, postaje član noise-elektro ambijentalno glazbene skupine Zidar Betonsky. Nastupajući diljem Europe, odlučuje se na promjenu u svojoj glazbenoj karijeri i počinje skladati kao solo umjetnik (pod aliasom Ruzina Frankulin) koristeći kombinaciju elektroničkih i tradicionalnih instrumenata. Diplomirao je oblikovanje zvuka u Roterdamu, završio preddiplomski studij filma i videa na Umjetničkoj akademiji u Splitu, studirao na CISCO akademiji (Cisco Certified Network Associate) na Laboratoriju za telekomunikacije fakulteta za elektronički inženjering u Ljubljani. Od 2002. djeluje kao predavač glazbeno-tonske produkcije (Roterdam, Singapur, Bangkok, Ljubljana, Zagreb, Split). Komponirao glazbu za kazalište i performanse u sklopu kolektiva Zidar Betonsky i FFT. Objavio elektroničku glazbu u SAD-u, Francuskoj i Njemačkoj. Radio kao urednik/oblikovatelj zvuka i/ili kompozitor glazbe za produkciju raznih hrvatskih TV serija te nekoliko dokumentarno eksperimentalnih filmova [“m.ocean” (2016. T. Bakotin), “Nigdina/Nowhere“ (N. Ružić 2018.), „Do Konca“ (N. Ružić 2019.), „Dad“ (V. Bilenjki 2019.), „Dok Smo Bili Tu/While We Were Here“ (S. Fradelić 2022.), „Horror Vacui“ (B. Poljak 2023)].
.
.
Hrvoje Pelicarić je nezavisni oblikovatelj zvuka, glazbenik i multimedijalni umjetnik, na eksperimentalnoj glazbenoj i kazališnoj sceni prisutan od 1993. (Zidar Betonsky, Fractal Falus Teatar, Melting Waves, Sonvoyce On Source). Završio je studij tonske tehnike te diplomski studij smjera Medijska umjetnost na Umjetničkoj akademiji u Splitu, 2018. Od 2009. do 2017. radi kao stručni suradnik na kolegiju Oblikovanje zvuka na Umjetničkoj akademiji u Splitu. Od 2021. do danas radi kao asistent na kolegijima Oblikovanje zvuka i Audio produkcija na Odsjeku za Medijski dizajn Sveučilišta Sjever. Od 2002. do danas kao glazbenik, snimatelj i producent sudjeluje na brojnim glazbenim izdanjima nezavisnog karaktera (Zidar Betonsky, Leut magnetik, Sphericube, Bilk, Klaus, Turato91, Cul-de-Sac, Trobecove krušne peći, Sonvoyce On Source, Sinkauz, Roj Osa, Croatian Improvisers Orchestra – CRIO), a kao oblikovatelj zvuka sudjeluje na brojnim filmskim, kazališnim, televizijskim projektima (Jelena Jureša, Vladislav Knežević, Miro Manojlović, Sandra Sterle, HRT 3), te multimedijalnim galerijskim postavima (Jelena Jureša, Vladislav Knežević, Sandra Sterle, Vlasta Žanić, Nora Turato). Kao autor i izlagač na polju zvučne umjetnosti sudjelovao na sedam skupnih i sedam samostalnih izložbi. 2016. s Natashom Kadin u Splitu pokreće festival zvukovne umjetnosti Ispod bine. Bavi se oblikovanjem zvuka, glazbom, zvučnom umjetnošću. Živi i radi u Zagrebu.
.
.
Tonći Gaćina rođen je 1983. godine u Splitu. Godine 2010. završava preddiplomski studij na Umjetničkoj akademiji u Splitu, smjer Film i video. Iste godine upisuje diplomski studij filmske i TV režije na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, smjer Dokumentarni film, kojeg završava 2015. godine. Kao filmski radnik (snimatelj, šarfer, majstor rasvjete, asistent kamere) radio je na desetcima profesionalnih filmskih i audiovizualnih projekata (dugometražni i kratkometražni dokumentarni, dokumentarni dugometražni i kratkometražni igrani, reklamni i glazbeni spotovi, eksperimentalni). Kao redatelj realizirao je više dokumentarnih projekata, koji su prikazani na važnim svjetskim festivalima. Njegov film “Turizam!” je prikazan na Visions du Reel, Karlovy Vary film festival i Zagrebdox festivalu u 2016. godini. Od 2012. godine predaje dokumentarni film kroz više filmskih radionica u Kino klubu Split, Kinoklubu Zagreb, Blank filmskom inkubatoru. Od 2015. godine na Akademiji dramske umjetnosti predaje kolegije pretežno vezane za dokumentarni film, a kao mentor sudjelovao je na više studentskih i radioničkih filmova od kojih su neki međunarodno prepoznati. U prosinacu 2016. godine izabran je u naslovno zvanje asistenta za umjetničko područje, polje: filmska umjetnost, filmska režija na Akademiji dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu. Od rujna 2019. zaposlen je na ADU kao asistent za umjetničko područje. Bio je predsjednik Hrvatskog filmskog saveza 2016. do 2020. godine. Bio je dopredsjednik Kino kluba Split 2010. do 2021. godine. Bio je član Hrvatskog audiovizualnog vijeća od 2017. do 2021. godine. Trenutno je član i predsjednik Vijeća za film i multimediju grada Splita u mandatu 2021. do 2025. godine.