Rozga
screenshot: Jelena Rozga - "Nirvana", oblikovali Bakotin&Ilijić

 

F E S T I V A L

ROZGA – ŠKORO – ZEČIĆ – ŠUPUT – CETINSKI – PERKOVIĆ – POKOS

oblikovali Bakotin&Ilijić
/ 7 x 40” LCD screen / 7 x stereo headphones / 2017.




* January 27 - February 8 2017. / Festival @ Salon Galić / SPLIT / Solo exhibition / Marmontova 3 / www.hulu-split.hr
* May 3 - May 6 2017. / Festival @ Theatre &TD caffe bar / ZAGREB / 5th Showroom of Contemporary Sound / Savska cesta 25 / www.izlogfestival.com


Radovi su nastali kao osobni refleks izazvan auditivnom i vizualnom percepcijom određenih izvođača hrvatske glazbeno-estradne scene koji postižu značajan uspjeh i vrše konstantan kulturni utjecaj oblikujući glazbeni ukus više generacija, te se nameću kao važna komponenta društvenosti prosječnog građanina Hrvatske.

Pri produkciji, odnosno reprodukciji, ni u jednom od 7 obrađenih radova nije upotrebljena nikakva vrsta smišljene melodijske ili video intervencije te su sve harmonijsko ritmičke komponente nastale isključivo kombinacijom "real-time" kontrola frekvencijskih, vremenskih i dinamičkih aspekata te kompresiranja slike, uvećanja i rezanja posuđenih uzoraka.

 

thompson
screenshot: Marko Perkovic Thompson - "Lijepa Li Si", oblikovali Bakotin&Ilijić

 

 


"Poput zaslijepljenog milosrdnika tragaju za lijepim i ondje gdje ga nema..."
(za katalog izložbe tekst napisala Ljubica Letinić)

 

Čitanja Festivala mogu i trebaju bit mnoga.
Kao i slušanja, intimna, zaštićena slušalicama, individualna, odvojena od gledanja ili pak usklađena s njim.
Poziv na Festival najzvučnijih imena domaće estrade, izbor koordiniran u okomitoj osi erotikom, a u vodoravnoj nacionalizmom, poziv na slušanje popularnih uspješnica u Salonu Galić, udičasta gesta kažiprsta upućena s leđa Prokurativa subverzivna je provokacija, ljupka mudra smicalica, perceptivni labirint i društveni eksperiment.

Tonči Bakotin, umjetnički selektor i producent Festivala, uz kompozitora Ruzinu Frankulina i video-autora Ratka Ilijića u galeriji izlaže audio i video radove nastale postupkom imanentnim stvaranju elektronske glazbe još od Herberta Eimerta i kelnskog studija (i), no razumijevanjem fenomena zvuka sličnijim Grupi za muzička istraživanja (ii) koja je prethodila konkretnoj glazbi i Johnu Cageu; od tada zvuk shvaćamo kao subjekt istraživanja i kao medij glazbe, od tada tehnologiju razumijevamo kao mogućnost da prodremo u unutarnji život zvuka. Uzimajući fragmente, kratke slučajne uzorke u trajanju koja variraju od 10 000 do 60 000 odsječaka zvuka (jedna sekunda u sistemu 48k/24bit ima 48 000 takvih odsječaka) ili RGB detalji video spotova, ukupnog trajanja ne dužeg od desetak sekundi, Bakotin i Ilijić, u odvojenim procesima, u figurativna dvadesetčetiri sata, gotovo u čas posla, što ipak nosi puna tri osmosatna studijska termina(!), stvaraju glazbu i sliku novog značenjskog registra.
Niti jedan odsječak novostvorenog zvuka, niti jedan piksel ne postoji izvan svog originala.

Čija je stoga ta nova glazba?

Umjetničko vodstvo galerijskog Festivala u ime svog kompozitora Frankulina kao da viče: ništa od toga nije naše, sve je njihovo i praktički oteto.
No nitko im ne vjeruje, jer su do neprepoznatljivosti transformirali izvornik.
Kako bi se uopće, pravno-formalno, u Bakotinovim konceptualno-glazbenim inačicama ustanovilo izvorno autorstvo?

Bakotin time baca rukavicu u lice neredu stvorenom istodobnom neregulacijom i preregulacijom u polju autorskih prava.

Fragment sekunde snimljenog zvuka ili slike pomno je razmotren, povećan, ponovljen, prevrnut, rastegnut, zgusnut pa razrijeđen, frekvencijski, dinamički i vremenski manipuliran, strukturiran u novi kontinuum, u varijantu glazbenog izraza drugačiju od one koja je originalno realizirana na domaćim hit ljestvicama, smješten u novi estetski kontekst.
Reducirajući na fragmente hitove koji su na prijelazu milenija oblikovali domaći ukus, reducirajući i produkcijske kapacitete za stvaranje glazbe na rub nedostatnog, Bakotin & Ilijić kao da skromnošću izazivaju produkcijsku raskoš komercijalnih pogona, s manje stvaraju više, složenije i kompleksnije od onog formatiranog za ukus širokih masa.
Stoga bi se njihova gesta mogla funkcijski razumjeti kao undo, ostvarenje 'reduciranog slušanja'iii koje Michel Chion (iv) definira kao slušanje čija je svrha usredotočenost na kvalitativna svojstva zvuka samog, poput visine tona ili timbra, neovisno o njegovom izvoru i značenju.

Festivalski undo mogao bi se čitati i kao pionirsko nastojanje akustičke ekologije u nas, politička operacija u polju estetskog.

Izazivajući ambivalenciju prisvajanjem općih mjesta masovnog ukusa, kroz fragmente nasumično probrane u semantičkim prazninama estradnih glazbenih obrazaca koji se često nadaju kao nepatvorena buka, u radikalnom pokušaju redefiniranja akustičkog konteksta izmještanjem sa stadiona, sportske ili koncertne dvorane u prostor umjetničke galerije,
sada s novim interpretativnim ključem, autori kao da pokušavaju ukazati na skrivenu kvalitetu tih značenjski plošnih uzoraka.
Poput zaslijepljenog milosrdnika tragaju za lijepim i ondje gdje ga nema, predložak tretiraju kao muzički artefakt, guleći sloj po sloj rastvaraju jedan po jedan spin.
No spin nije alat koji nam ovaj rad nudi u nastojanju da našu pažnju usmjeri na sadržaj i građevne elemente auditivnih i vizualnih struktura oko nas, njihovih originala i patvorina, na
semantičku dvosmislenost zvuka, na zvučni vokabular suvremene glazbe, sound arta, pa i video umjetnosti ili čak opće medijske produkcije.
Bakotin i Ilijić Festivalom plediraju na slobodne i kritičke slušatelje (i gledatelje) ujedinjene u valovitom bratstvu, otvorene i osposobljene da opaze uzorke kvalitete kao presudan dio našeg značenjskog konteksta.

Ljubica Letinić
Zagreb, 2017.


i 'Recimo repetitivni tehnicizam mehaničkih naprava, strojeva ili strujnih krugova, skladati elektronsku glazbu za mene znači opisivati ono što zvuči u dimenzijama mehanike i elektro-akustike'. Karlheinz Stockhausen, Electronic And Instrumental Music, NY 2005.

ii Groupe de Recherches Musicales, GRM, utemeljio je Pierre Schaeffer 1958. pri Francuskom nacionalnom radiju RTF

iii Schaefferov pojam reduciranog slušanja repozicionira slušatelja iz poznatog interpretativnog i kulturalnog obrasca prema pojavnoj naravi glazbe

iv Brandon LaBelle, Beckground Noise, Sounds And Points of Origin; continuum 2006

 

 


(kompletne radove u punom postavu pogledajte na jednoj od slijedećih izložbi)

* May 3 - May 6 / Festival @ Theatre &TD caffe bar
5th Showroom of Contemporary Sound / Savska cesta 25 / www.izlogfestival.com


Lijepa Li Si - Marko Perković Thompson (1998.)
Skladba - Marko Perković
Stihovi - Marko Perković
Izvedba/Aranžman - Thompson
rekonstrukcija: Ruzina Frankulin (Tonči Bakotin)
korišteno 6 dijelova izvorne kompozicije u sveukupnom trajanju od 10 sekundi ili 480 000 uzoraka u 48kHz pojasu.

 

 

Nirvana - Jelena Rozga (2013.)
Skladba - Tonci Huljić
Stihovi - Vjekoslava Huljić
Aranžman - Boris Durđević
rekonstrukcija: Ruzina Frankulin (Tonči Bakotin)
korišteno 7 dijelova izvorne kompozicije u sveukupnom trajanju od 1 sekunde ili 48 000 uzoraka u 48kHz pojasu.

 

 

Svetinja - Miroslav Škoro (2005.)
Skladba - Miroslav Škoro, Aleksandar Homoky
Stihovi - Miroslav Škoro
Aranžman -Miroslav Škoro, Ivica Murat
rekonstrukcija: Ruzina Frankulin (Tonči Bakotin)
korišteno 5 dijelova izvorne kompozicije u sveukupnom trajanju od 0.6 sekunda ili 29664 uzoraka u 48kHz pojasu

 

 

 

Amnezija - Maja Šuput (2014.)
Skladba - Boytronic, Martina Vrbos
Stihovi - Boytronic, Martina Vrbos, Inav Coste
Aranžman - Inav Coste
rekonstrukcija: Ruzina Frankulin (Tonči Bakotin)
korišteno 4 dijelova izvorne kompozicije u sveukupnom trajanju od 4 sekunde ili 192 000 uzoraka u 48kHz pojasu.

 

 

Govore Mi Mnogi Ljudi - Drazen Zečić (1993.)
Skladba - Dražen Zečić
Stihovi - Bratislav Zlatanovic
Aranžman - Ante Lasan Toni
rekonstrukcija: Ruzina Frankulin (Tonči Bakotin)
korišteno 9 dijelova izvorne kompozicije u sveukupnom trajanju od 12 sekunda ili 576 000 uzoraka u 48kHz pojasu.

 

 

 

Metak -Vlatka Pokos (1994.)
Skladba - ?
Stihovi - Papageno?
rekonstrukcija: Ruzina Frankulin (Tonči Bakotin)
korišteno 6 dijelova izvorne kompozicije u sveukupnom trajanju od 3 sekunde ili 144 000 uzoraka u 48kHz pojasu.